home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ Cream of the Crop 12 / Cream of the Crop 12 (Part II) / Cream of the Crop 12 (Part II).iso / BBS / SHADOW2.ZIP / 5.EMA < prev    next >
Encoding:
Text File  |  1993-01-15  |  23.9 KB  |  520 lines

  1.  
  2.  
  3. FOR IMMEDIATE RELEASE-EMERGENCYNET NEWS SVC.-01/03/93-1200CST
  4.  
  5. EMERGENCY NEWS FROM ACROSS THE NATION #1-93
  6.  
  7. By Clark Staten, Editor
  8.    Paul Anderson, Correspondent
  9.    Amy Grant, Correspondent
  10.  
  11. FOR THE WANT OF A $.29 STAMP . . . PEOPLE DIED???
  12.  
  13. Washington DC - The legacy of the much discussed, and often
  14. under-fire, Washington DC fire Department continues. The
  15. latest flap concerns the city's personnel department and an
  16. attempt to hire (40) forty EMT's and Paramedics for the
  17. beleaguered Ambulance bureau in the nation's capitol.
  18. According to the Washington Post, an attempt to hire the
  19. emergency medical workers has taken almost a year, instead of
  20. the necessary 2-3 months that the process should take.
  21.  
  22. The ambulance bureau, that has been continually plagued by
  23. news reports of short-staffing, slow response times, and
  24. management difficulties, was reportedly a "high priority" in
  25. Mayor Sharon Pratt-Kelly's 1992 budget.  Unfortunately, the
  26. department of personnel wasn't as lucky, and lost one hundred
  27. and five (105) employees during this fiscal year. Officials
  28. contribute some of the problems involving the year long
  29. medic hiring process to the loss of "essential personnel" who
  30. had been laid-off. In the process, however, even Washington's
  31. City Administrator -Robert Mallett admits that "it's
  32. inexcusable that we've had these delays".
  33.  
  34. Earlier this year, personnel administrators reportedly denied
  35. that there were positions available in the ambulance bureau
  36. and later refused to send applications to potential
  37. employees.  According to Evelyn Turner, of the city
  38. department of personnel, the city refused to mail
  39. applications to potential city EMTs and Paramedics, telling
  40. them that they had to come and pick them up in person. This
  41. was allegedly done to avoid spending the cost of postage.
  42.  
  43. The city's head of the ambulance bureau, Robert Bass, said
  44. that the personnel hiring "hotline" also was distributing
  45. erroneous information for several weeks, in regard to the
  46. availability of EMS positions.  He indicated that he had
  47. personally called the "hotline" and was told that there
  48. weren't any EMT or paramedic positions open. This was done
  49. at a time that he thought the city was actively recruiting
  50. the EMTs and Paramedics that the Mayor's office had told him
  51. they could hire.
  52.  
  53. Bass, who took over management of the D.C. ambulance bureau
  54. last January, is quoted in the Washington Post as saying,
  55. "The system is so cumbersome and confusing . . . how many people
  56. got turned away or left frustrated by the hiring process".
  57. Bass said that he asked to fill (50) fifty vacancies in the
  58. ambulance bureau budget last February, but that personnel
  59. employees took at least two months to even design the
  60. "vacancy announcements" that were needed to advertise the
  61. hiring process.  Then, after the job announcements finally
  62. were advertised in several trade journals, the personnel
  63. department advised inquirers that there were no jobs open or
  64. that they needed a year of experience to be considered (the
  65. requirement had been officially waived).
  66.  
  67. Ambulance officials said that they began to interview
  68. potential applicants during the late summer and forwarded the
  69. names of the chosen people to the personnel department for
  70. processing.  According to personnel officials, they were
  71. waiting for the fire department to complete detailed
  72. "background investigations" of all of the applicants before
  73. processing the applications. D.C. Fire Chief Ray Alfred is
  74. reportedly concerned because he says he had approved hiring,
  75. based on preliminary background checks, while awaiting the
  76. completion of the more thorough investigations during the
  77. employee's probationary period.
  78.  
  79. Next, after a number of high-level meetings between personnel
  80. and fire department officials, letters were reportedly
  81. prepared to inform the successful applicants that they had
  82. been hired and should report for work.  Again . . . and again
  83. unfortunately, the letters were prepared at a satellite
  84. office of the personnel agency at the Reeves Municipal
  85. Center.
  86.  
  87. There the "hire letters" supposedly remained for several
  88. days, reportedly waiting because there were no stamps
  89. available to mail them to the new EMTs and Paramedics.  Bass
  90. says that it was necessary for ambulance bureau personnel to
  91. retrieve the letters, bring them to the ambulance service
  92. headquarters, and affix fire department postage to the
  93. letters before they could be sent out.  Bass said that they
  94. were received by new employees only (10) ten days before they
  95. were to report to work.
  96.  
  97. This entire process was seriously criticized by members of
  98. Mayor Pratt-Kelly's Emergency Medical Service (EMS) Task Force, who
  99. had repeatedly called for the hiring of the badly needed EMTs
  100. and Paramedics since March of 1992.  Dr. Vincent J. Roux, of
  101. Howard University hospital and chairman of the committee,
  102. reportedly placed the blame directly at the feet of the
  103. personnel department by saying, "The personnel department
  104. really didn't see the urgency in getting done what needed to
  105. be done".  Another committee member reportedly questioned
  106. "how many people had died as the result of the need for a few
  107. $.29 postage stamps and the delays that had been caused".
  108.  
  109. ___________________________________________________________________
  110.  
  111.  
  112. MURDER RECORD BROKEN IN BALTIMORE, MD - GUNS AND DRUGS BLAMED
  113.  
  114. Baltimore, MD - The City of Baltimore has broken a twenty year old
  115. record.  Unfortunately, the record was for the number of murders
  116. committed during a single year (333).  Police officials speculate
  117. the cause of increase can be directly attributed to two things,
  118. high-capacity 9mm handguns, military-type assault weapons and the
  119. relocation of "younger, tougher drug traffickers...who shoot first
  120. and think later", according to Capt. Michael Andrew of the
  121. Baltimore Police Narcotics Unit.
  122.  
  123. Andrew and others say that the new breed of drug dealers are moving
  124. into several areas of Baltimore from New York City and that the
  125. violence is the result of "turf wars" as the dealers attempt to
  126. carve out their areas of drug distribution.  Additionally,
  127. Baltimore police say that there is a tremendous resurgence in
  128. dealing in high-quality heroin, rather than the cocaine or crack
  129. that have been so prevelant during the 1980's and early 90's.
  130. Interestingly enough, police hypothesize that eventually heroin may
  131. have a more "tranquilizing effect" on users who have previously
  132. used cocaine or crack.  But, in the mean time, drive-by-shootings
  133. and violent confrontations occur almost daily as the drug dealers
  134. fight to decide who controls the neighborhoods.
  135.  
  136. A clear demonstration of the new found popularity of heroin in
  137. Baltimore can be found in the number of hospital visits
  138. contributed to heroin overdoses.  Hospital statistics indicate a
  139. 360% increase in heroin overdoses, from 1,062 in 1989 to 3,892 in
  140. 1991.  Drug intelligence analysts credit several factors for the
  141. revival of heroin usage.  According to Capt. Andrew, many users are
  142. fearful of injecting the heroin and are buying heroin with greater
  143. purity and "snorting" it to obtain their high.  Secondarily, Drug
  144. Enforcement Administration (DEA) officials say that the South
  145. American drug cartels feel that they may have "oversold" crack and
  146. cocaine and that buyers may be looking for alternatives to the
  147. drugs that are of heavy attention by law enforcemnet agencies.
  148.  
  149. Baltimore police report that they have not had time to finalize the
  150. personal statistics of the murder victims, but that they anticipate
  151. a large number of the murder victims may be from out of town.
  152.  
  153. ___________________________________________________________________
  154.  
  155. THE FIRE ENGINE THAT COULDN'T
  156.  
  157. Bois Blanc Island, MI - After four decades of unswerving service to
  158. the citizens of a tiny North Michigan Island, the local fire pumper
  159. wouldn't start and the maintenance chief said that it had a broken
  160. water pump, a leaking tank, and other mechanical problems.
  161. Unfortunately, the Bois Blanc Island fire engine is all too similar
  162. to many others that are used by many rural and volunteer fire
  163. departments throughout the the United States, according to the
  164. National fire Protection Association (NFPA).
  165.  
  166. The problem is one that has been compounded by the national
  167. economic downturn.  Many rural and smaller fire departments find
  168. that they can't afford the the $200,000 cost of purchasing a new
  169. fire pumper or hook and ladder truck, thus necessitating that they
  170. continue to repair and use older fire equipment.  In many states,
  171. these smaller departments are forced to buy another department's
  172. used fire trucks, when they are replaced.  The resulting purchases
  173. also bring with them a multitude of maintenance and operational
  174. problems.
  175.  
  176. Carl Peterson, senior fire protection specialist for the NFPA, is
  177. quoted by the Associated Press (AP) as saying, "Just because they
  178. are old doesn't mean that they are no longer useful...but
  179. reliability does start to become an issue...it is unfortunate that
  180. in some of these small towns that the townsfolk aren't willing to
  181. spend money for their own protection".  Reports have been received
  182. from several states that tax referendums supporting purchase of new
  183. fire department equipment have failed during recent elections.
  184.  
  185. Both the NFPA and most Fire Chiefs agree that this funding is
  186. needed due to the fact that, even if well maintained, most fire
  187. trucks must be replaced about every twenty (20) years.  They point
  188. to their internal efforts to raise funds by means of bake sales,
  189. carnivals, barbecues, and requests for private, state, and federal
  190. grants.  But, many small town and township chiefs agree that these
  191. fund raising efforts may not sufficiant to provide the equipment
  192. that firefighters need to get the job done.
  193.  
  194. ___________________________________________________________________
  195.  
  196.  
  197. FATAL FIRE IN POWER PLANT, 3 N.J. WORKERS DIE
  198.  
  199. Newark, N.J. - A  fire took the lives of three (3) workers at the
  200. Newark Co-Generation Power Plant in a fire that broke out at
  201. approximately 08:30 a.m. on Christmas morning.  The three were
  202. apparently overcome by toxic gases as they attempted to escape the
  203. smokey blaze.  Firefighters said it appeared that the workers had
  204. been trying to smash heavy, wire-reinforced, windows that were
  205. the only accessable exit in the room where the workers perished.
  206.  
  207. No official cause of the fire has been established at press time,
  208. but fire and police investigators suspect the involvement of fuel
  209. oil that was burned to help produce electricity.  Firefighters said
  210. that the smoke was particularly "sooty" and black, indicative of
  211. the involvement of burning petroleum products.  Police
  212. investigators reportedly say that they do not suspect any criminal
  213. intent in the fire, but that autopsies would be performed before a
  214. final conclusion was reached.
  215.  
  216. In a related story, Vice President David Giordano of the Newark
  217. Firefighters Union was quoted by the Associated Press (AP) as
  218. saying that firefighters had been delayed by as much as five (5)
  219. minutes in their response to the fire due to recent Newark
  220. firefighter layoffs and the closing of the fire station nearest to
  221. the fire scene.
  222.  
  223. ___________________________________________________________________
  224.  
  225. FOUR (400) HUNDRED POLICE OFFICERS PROTEST ICE-T CONCERT
  226.  
  227. Chicago,IL - As many as four hundred (400) area police officers
  228. appeared outside the Vic theatre at 3145 N. Sheffield in Chicago
  229. on Monday Dec. 28th, 1992 as rap singer Ice-T prepared to sing
  230. several songs that are considered by police officers to be
  231. "inflammatory".  Ice-T and his song "Cop Killer" have been the
  232. subject of controversy between police and music aficionados for
  233. several months, ever since Ice-T performed a song that suggested
  234. the killing of Los Angeles Police officers.
  235.  
  236. The Chicago police demonstration turned out to be far more peaceful
  237. than protests in Pittsburg, PA, Green Bay, WI and Los Angeles, CA
  238. where Ice-T's concerts had to be cancelled or heavily restricted,
  239. due to the fear that police wouldn't provide security for concert
  240. goers.  Reportedly, there were several verbal exchanges between
  241. police and counter-protestors, but no physical confrontations
  242. occured. No arrests were made by on-duty police attending the
  243. concert and Ice-T did not perform the song that was the subject of
  244. the conflict.
  245.  
  246. ___________________________________________________________________
  247.  
  248. SEVEN (7) DEAD IN SUBURBAN CHICKEN RESTAURANT,
  249. KILLERS STILL FREE
  250.  
  251. By: Paul Anderson, Metro Correspondent
  252.  
  253. Palatine, Il -  Funerals began today for the seven people
  254. killed on Saturday night at Brown's Chicken and Pasta, 168 W.
  255. Northwest Highway, in the Chicago suburb of Palatine.  The
  256. victims; owners-Richard (age 50) and Lynn Ehlenfeldt (age
  257. 49), workers- Michael Castro (age 16), Guadelupe Maldonaldo
  258. (age 46), Thomas Mennes (age 32), Marcus Nellsen (age 31),
  259. and Rico Solis (age 17), all were declared dead by the office
  260. of the medical examiner shortly after their discovery at
  261. 02:30 a.m. Sunday morning.
  262.  
  263. According to Palatine police this is an extremely complicated
  264. and difficult investigation.  They describe the dozens of
  265. witnesses and tips that have been investigated.  The "prime
  266. suspect", Martin Blake (age 23) of Elgin,IL., who had been
  267. arrested shortly after the occurance was questioned for more
  268. than forty-eight (48) hours.  He was released on Monday after
  269. several interviews with his friends verified his "alibi" for
  270. the night of the shooting. Police are said to be questioning
  271. other current and former restaurant employees.  Palatine
  272. police have also asked anyone with information regarding the
  273. weekend killings to contact them at (708) 359-9016.
  274.  
  275. Police, who have been criticized by both families and the
  276. media for providing little of no information about the savage
  277. slayings, say that they are protecting the integrity of their
  278. investigation and that releasing information prematurely
  279. could prohibit further investigative efforts.  Cook County
  280. State's Attorney Jack O'Malley, during a Monday news
  281. conference, said that he would like to "reassure the
  282. community...but couldn't do that until the killer or killers
  283. were apprehended".
  284.  
  285. Unconfirmed law enforcement sources say that at first the
  286. Palatine police had been working on a theory that the
  287. killings were the result of a "bungled robbery attempt", but
  288. that they now believe that the motivation was one of
  289. "revenge" or that the killer(s) had "possible gang
  290. involvement".  Investigators close to the incident say that
  291. the victims had not been robbed and that money was found in
  292. the property of several of the slain workers.  According to
  293. one police officer, who requested anonymity, the massacre
  294. could be the result of a "planned attack" on the fast-food
  295. establishment.
  296.  
  297. Police point to other "interesting" facts that have been
  298. discovered during the course of the investigation.  No shell
  299. casings were found in the restaurant, even though as many as
  300. sixteen (16) shots were fired. The bullets are believed to be
  301. .38 or 9mm caliber, and probably the later. Five of the
  302. victims, reportedly, had been shot more than once.  The
  303. owner, Richard Ehlenfeldt, had been shot once in the head,
  304. assassination style. His wife, Lynn Ehhlenfeldt, had been
  305. stabbed in the neck and shot.  According to evidence
  306. technicians, a "bloody mop" was discovered hidden in the rear
  307. of the building.  Police say that it is extremely likely that
  308. the murder scene had been "cleaned up" prior to discovery.
  309.  
  310. Investigators say that the brutality of the killings doesn't
  311. coincide well with the seemingly methodical cleaning of the
  312. murder scene.  They say that this attempt to cover up the
  313. facts of the murders would appear to be the work of someone
  314. who had planned the act, rather than a "spur of the moment"
  315. impulse killing of the restaurant workers.  One police
  316. officer even hypothesized that there were at least two and
  317. maybe three invaders, at least two guns, and that the
  318. assailants were members of a black or latino street gang.
  319. His hypothesis includes a "rape attempt" on the woman store
  320. owner and that the scene was partially cleaned in an attempt
  321. to avoid arrest.
  322.  
  323. One thing is certain; there are more questions than answers
  324. at this point in the investigation.  Reportedly, the Palatine
  325. police department has requested and will utilize an FBI
  326. computer-aided case management program to categorize and
  327. analyze all of the leads that have been received.
  328. Secondarily, they have requested the assistance of several
  329. psychologists to attempt to piece together a psychological
  330. profile of the killer(s).  Police feel that they need all of
  331. the help possible to attempt to solve this hideous and
  332. grisly crime that has placed the citizens of the normally
  333. serene suburb of Palatine in great fear.
  334.  
  335. State's Attorney Jack O'Malley and Palatine Deputy Police
  336. Chief Walter Gasior have done little to alleviate this fear.
  337. Both have issued statements to the effect that there is still
  338. a killer or killers "on the loose".  Both emphasized that the
  339. surrounding communities must take additional safety
  340. precautions and they acknowledged that the possibility exists
  341. that the atrocities of the Palatine Brown's Chicken
  342. Restaurant could happen again.  Several security analysts
  343. suggest that the Attorney and Deputy Chief are correct and
  344. that many suburban residents and businesses are lacking in
  345. even rudimentary security issues.
  346.  
  347. According to Clark Staten, Executive Director of the Chicago-
  348. based Emergency Response & Research Institute, "it is both
  349. sad and ironic that the good people of Palatine, who
  350. supposedly have fled the crime and violence of Chicago are
  351. suddenly stricken with the realization that crimes like this
  352. can happen anywhere, anytime, these days."  Staten said that
  353. a typical example of this faulty mentality is the fact that
  354. the rear entrance of the chicken restaurant was commonly left
  355. open after closing time and that it may well have been the
  356. entrance used by the assailants in the Palatine murders.
  357.  
  358. "This trusting attitude....that it can't happen here...is
  359. commendable in an altruistic sort of way, but is very
  360. unrealistic and dangerous in today's mobile society", Staten
  361. continued.  "Many gang members and career criminals know that
  362. there is little or nothing left to steal in the inner city,
  363. that police patrols there are intensive, and that the
  364. suburban and rural residents aren't cognizant of the very
  365. real threat that awaits them", he added.  "Hopefully, if the
  366. tragic events of Palatine accomplish nothing else, they will
  367. sensitize people to the fact that crime can and will happen
  368. anywhere", Staten concluded.
  369.  
  370. ___________________________________________________________________
  371.  
  372. MAJOR HEPATITUS-A OUTBREAK FEARED IN DENVER
  373.  
  374. Denver, CO - Colorado public health authorities say that they
  375. have been "overwhelmed" in attempting to contact as many as 5,000
  376. Denver area residents that may have been exposed to Hepatitus-A as
  377. the result of eating catered food that may have been contaminated.
  378. According to Dr. Richard Hoffman, of the Colorado Dept. of Public
  379. Health, at least ten (10) cases of the potentially dangerous
  380. disease have been diagnosed since the end of November, 1992.
  381. Unfortunately, five (5) of the persons diagnosed with the disease
  382. were reported to be employees of one of Denver's largest and oldest
  383. catering firms.
  384.  
  385. The infected employees are said to work for the LePetit Gourmet
  386. Catering of Denver.  Three other persons who have recently been
  387. diagnosed with the liver damaging disease had attended parties
  388. where food was prepared and served by the LePetit company.  Health
  389. department officials say that they are concerned because LePetit
  390. records indicate that the firm served food at as many as 90
  391. different holiday parties during the Thanksgiving and Christmas
  392. holiday season.
  393.  
  394. Hepatitus-A is normally spread by the ingestion of contaminated
  395. food or water that has been previously been in contact with the
  396. fecal matter of someone who has an active case of Hepatitus.
  397. Officials fear that the employees of the catering firm had active
  398. cases of the disease while preparing the holiday meals.  Symptoms
  399. of the disease include malaise, fever, weight loss, nausea and
  400. vomiting, jaundice, darkened urine and even death.
  401.  
  402. Colorado health department employees say that the disease usually
  403. manifests itself after an approiximate two week incubation period
  404. and that the magnitude of the outbreak will be evident by the
  405. middle of January, 1993. Persons suspected of having any of the
  406. above symptoms are urged to contact their personal physicians for
  407. testing and appropriate medical follow-up.
  408.  
  409. ___________________________________________________________________
  410.  
  411. AMERICAN MEDICAL RESPONSE, INC. BECOMES EVEN BIGGER
  412.  
  413. Boston, MA - The nation's only publically held private ambulance
  414. service announced Dec. 28th, 1992 that it had consummated the
  415. acquisition of the Denver-based Ambulance Service Company. American
  416. Medical Response, INC. (New York Stock Exchange symbol: EMT) is the
  417. nation's leading provider of emergency and non-emergency pre-
  418. hosptial transportation.  Ambulance Service Company was Colorado's
  419. largest private provider of emergency medical services and had
  420. revenues exceeding eight (8) million dollars during fiscal 1991.
  421. Complete terms of the take-over were not released, but the
  422. president of American Service Company indicated in his statement
  423. that the merger was a "friendly" alliance.
  424.  
  425. American Medical Response, INC. (AMR) currently serves
  426. approximately four and a half million (4,500,000 Million) people in
  427. California, Connecticut, Delaware, Mississippi, and now Colorado.
  428. A spokesperson for the company said that AMR responded to more than
  429. 300,000 calls during 1992 and had net revenues in 1991 of more than
  430. ninety-four (94,000,000) million dollars.  the spokesperson said
  431. that AMR intends to continue it policy of aggressive corporate
  432. acquistion, while consolidating currently existing companies in
  433. it's service areas.
  434.  
  435. ___________________________________________________________________
  436.  
  437. MOORESTOWN, N.J. MALL DESTROYED BY FIRE
  438.  
  439. Moorestown, NJ - An early morning extra alarm fire swept through a
  440. mall in the Philadelpia suburb of Moorestown, N.J. on December 23,
  441. 1992.  The fire, which was reported at approximately 08:00 a.m.,
  442. required a response of approximately 300 firefighters and thirty
  443. (30) different pieces of fire apparatus from several departments
  444. to quell the rapidly spreading blaze. Moorestown is located
  445. approximately ten (10) miles East of Philadelphia.  According to
  446. local fire officials, firefighters battled the fire for more than
  447. six (6) hours prior to it being brought under control.
  448.  
  449. The fire reportedly started in a "Hermann's World of Sporting
  450. Goods" store in the mall and quickly spread to five (5) adjoining
  451. stores.  Fire officials report that the "Hermann's" store was not
  452. equipped with a sprinkler system that could have controlled the
  453. extension of the flames. According to mall employees, the five
  454. stores were completely destroyed and at leaswt six (6) other stores
  455. were damaged by smoke and water damage.
  456.  
  457. At least one firefighter and a mall security guard were transported
  458. to an area hospital for treatment of smoke inhalation. Another
  459. firefighter was reported injuried due to flying glass caused by
  460. spontaneously breakage of the store plate-glass windows.  Fire
  461. officials had not determined the cause of the fire at the time of
  462. this report, but indicated that it was under thorough
  463. investigation.
  464.  
  465. ___________________________________________________________________
  466.  
  467. (c) EmergencyNet NEWS Service, 1993
  468. May be reprinted with permission of:
  469. Emergency Response & Research Institute
  470. 5656 N. Moody St., Chicago, IL 60646
  471.  
  472. (312) 631-1101 - Voice/Messages
  473. (312) 631-4703 - Fax
  474. (312) 631-3467 - Computer/Modem-EMERGENCY BBS-2400bps-24hrs.
  475. (312) 631-3950 -    "       "       "      "  9600bps   "
  476.  
  477.  
  478.  
  479.  
  480.  
  481.  
  482.  
  483.  
  484.  
  485.  
  486.  
  487.  
  488.  
  489.  
  490.  
  491.  
  492.  
  493.  
  494.  
  495.  
  496.  
  497.  
  498.  
  499.  
  500.  
  501.  
  502.  
  503.  
  504.  
  505.  
  506.  
  507.  
  508.  
  509.  
  510.  
  511.  
  512.  
  513. (c) EmergencyNet NEWS, 1993
  514. Emergency Response & Research Institute
  515. 5656 N. Moody St., Chicago,IL 60646
  516.  
  517. (312) 631-1101 - Voice/Messages
  518. (312) 631-4703 - FAX
  519. (312) 631-3467 - Computer/Modem-EMERGENCY BBS-2400bps-24hrs
  520. (312) 631-3950 -    "       "       "      "  9600bps   "